Ny dagsrytme til opstart i vuggestue

14. juli 2008

Alder:
7 mdr.

Ny dagsrytme til opstart i vuggestue

Kære Helen,

Tusind tak for dit foregående svar. Det gav mig ro :-) Lara sover nu rigtig godt igen, så det har bare været en periode, som skulle overstås.

Vi har dog fortsat lidt problemer med at få hende til at indtage den mængde mælk, som hun burde få. Hun virker fortsat ikke så interesseret – vil meget hellere have rugbrød at gumle på samt alt det mad vi voksne spiser. Jeg får hende dog op på omkring 500-700 ml pr. dag (flest dage lige godt de 600 ml). Da hun fortsat følger sin vægtkurve og højdekurve godt, så har jeg fundet ro i at sige til mig selv, at det bare er sådan det er….. Ellers stresser jeg alt for meget over det. Kan jo ikke tvangsfordre hende :-)

Jeg skal dog også lige tilføje, at det er blevet ekstra svært, da Lara nu egentlig sover fra hun bliver lagt i seng til næste morgen. Tilbyder hende mælk når jeg går i seng, men hun tager kun lige til at slukke tørsten, så den sene aftenflaske (ca. kl.23) har jeg måtte indskyde i løbet af dagen, da hendes nattesult helt er væk….

Jeg forventer, at Lara skal starte i institution når hun er omkring 10 måneder og jeg vil derfor gerne høre dig om en ny plan til hende, som vi stille og roligt kan indarbejde inden hun skal starte i vuggestue og jeg på arbejde. Jeg kommer til at arbejde fuldtid fra ca. 8-16 hver dag (fredag lidt tidligere) og min kæreste har skiftende døgnvagter, så det er ikke alle dage, at hun skal være dér fra morgen til aften.

Umiddelbart har jeg tænkt, at vi står op kl. 6 hver morgen og kører til vuggestuen ca. 7.10. Jeg ville senest skulle tage cyklen til arbejde 7.40, så det giver os ca. ½ times tid i vuggestuen (den ligger lige ved siden af). Hvornår skal hun have flasker og hvornår skal hun puttes, så det kommer til at passe ind om morgenen, samt at hun får dækket sit mælkebehov samt sit søvnbehov? Her tænker jeg også på ...

Annonce

... hendes aftensengetid…. Nu kommer hun ifølge vores nye plan i seng ved 20-tiden, men står så også først op et sted mellem 6.30-8.00 næste morgen – men det er vel for sent for hende til den tid at komme i seng på?

For lige at vende tilbage til det med at have en fast rytme hver dag. Hvor stor er vigtigheden i at overholde en sådan til punkt og prikke? Mine tanker beror sig på, at jeg gerne vil give Lara faste rammer og struktur over hendes søvn og hendes mad. Synes bare det er svært at holde det ens hver eneste dag. Nogle dage er hun mere træt end andre, hvor jeg må indskyde en ekstra lur, som måske skubber hendes sædvanlige madtid. Er det rigtigt eller forkert at gøre?

Jeg tror, at jeg i mange måneder har gået alt for meget op i at overholde planer time for time i stedet for at tage det mere stille og roligt, og bare følge hendes eget tempo dag for dag….. Jeg bruger nok nu mere energi på at have faste ritualer, som altid er genkendelige for hende, så det ikke altid betyder noget, at vi spiser liiiige kl. dit og sover liiiige kl. dat – er det forkert af mig?

Jeg bruger vores dagplan som peglepunkt, men synes virkelig den er svær at overholde fuldt ud, da Lara nogle dage kun sover til 6.30 og andre helt til 8.00, så derfor håber jeg også, at en dagsplan til når hun skal i vuggestue lige så stille kan indarbejdes, så hun ikke lige pludselig får en dag som slet ikke minder om den vi har herhjemme nu. Håber da også, at vuggestuen tager hensyn til, at hun måske har behov for at sove nogle ekstra lure og ikke bare holde hende, eller for den sags skyld de andre børn vågne, fordi det ikke lige passer ind i deres program??!!!?? Du kan nok høre, at jeg bekymrer mig lidt om opstart (lige som alle andre mødre :-))

Jeg håber, at du igen kan komme med gode guldkorn til mit lange brev.

Med venlig hilsen
Lara’s mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder